Translate

sobota, 16 października 2021

Jedna z moich fascynacji -to jak koło ratunkowe.

 Moi kochani .Czym byłaby Polska gdyby nie muzyka Fryderyka Chopina? Trudno sobie wyobrazic Rosje bez kozaka ,Francje bez Napoleona Wegry bez czardasza  itd. Trudno więc wyobrazic sobie  Polskę bez  Fryderyka Chopina  MiedzynarodowyPianistyczny Konkurs Chopinowski odbywający sie co 5 lat w Polsce od roku 1927  jest doniosłym wydarzeniem kulturalnym,naszego kraju.  Dla mnie osobiście jest wydarzeniem bardzo sentymentalnym. Przypomina mi moje młode lata. Kiedy jednym z uczestników tego konkursu była  pianistka pochodząca z naszego miasteczka i  nasza  starsza koleżanka z Szkoly Muzycznej prof..Szafranka z Rybnika Lidia Grychtołówna zainteresowanie konkursem było ogromne.  Ja dysponowałam wspaniałym aparatem radiowym  Saba ./duże bardzo piękne radio/ gdzie codziennie przez cały czas trwania konkursu transmitowano koncerty.  W godzinach koncertow zasiadalyśmy z kolezankami przed odbiornikiem i słuchałyśmy Kiedy grał Adam Harasiewicz pózniejszy laureat a był to rok 1955   Byliśmy bardzo przejeci  Kibicowaliśmy mu ,jak na meczu piłkarskim  Po Konkursie zdobywczyni bodajże 3 ciej nagrody Lidia Grychtołowna , zagrała nam piękny koncert w naszym miejscowym kinie Wawel.  Dużo było klopotow z sprowadzeniem fortepianu konertowego ,ale się udało i koncert się odbył. To było dla nas wielkie święto muzyki  Ja też grałam na pianinie  ukonczyłam Szkolę Muzyczną I stopnia też u prof Szafranka w Rybniku  Kiedy na ostatnim popisie  mój prof. skomentował ma grę : technicznie wspaniale ale bez uczucia postanowiłam sobie dać z tym spokój Przychodziła jeszcze do mnie do domu do 18 roku życia pani profesor Koroniorzi udzielała mi korepetycji .Głownie chodziło o pomoc materialną dla pani profesor i miłe spotkania przy kawie..Pianino w Sandomierzu zostało sprzedane gdyż bardzo nam było ciasno z dwojką dzieci w pokoju z kuchnią  Bardzo to przeżywałam  Pianino było piękne z wysuwanym elektrycznym oświetleniem ,czarne,  bardzo eleganckie ,dobrej firmy austrijackiej n a metalowych plytach i kryształowych podstawkach dla uzyskania lepszego dzwięku. Nawet nie pamiętam, kto z mieszkańcow Sandomierza go kupił Ja byłam zajęta mała coreczka ktora nam się wtedy urodziła.Wszystko załatwiał mój mąż. Bardzo mi tego pianina był zal.  I czasem w złości mu tą sprzedaż wypominałam  Teraz znowu do mnie wróciły te wspomnienia  Kiedy oglądam koncerty na  TVP Kultura wracam do tego czasu z przed poł wieku.Moi kochani dziękuję za Wasze słowa otuchy Jesteście kochani Halina cdn


1 komentarz:

♥ Łucja-Maria ♥ pisze...

Och! muzyka Fryderyka Chopina. Myślę, ze zachwyci każdego. I chociaż nie jestem muzykologiem to mogę słuchać jej godzinami. Kiedyś marzyłam aby ruszyć śladami Fryderyka Chopina. Odwiedziłam jedynie dom urodzenia Fryderyka Chopina w Żelazowej Woli, jak wiesz, jest to obecnie muzeum z pięknym parkiem, w którym cyklicznie odbywają się koncerty i recitale. Samo muzeum –staropolski dworek z ekspozycją poświęconą kompozytorowi. Wszak do Żelazowej Woli z Twoich Bramek jest niedaleko ale uważam, że pięknej muzyki lepiej słucha się w domu.
Droga Halinko, kończy mi się czas przy komputerze. Noga zaczyna dawać znaki.
Serdecznie Cie pozdrawiam:)